「社会」についての名言
The web is more a social creation than a technical one.
Tim Berners-Lee
ウェブは技術的な創造物というより、社会的なそれなのである。
The true genesis is not at the beginning but at the end, and it starts to begin only when society and existence become radical, i.e., grasp their roots. But this root is man himself.
Ernst Bloch
真の創生とは始まりではなく終わりにあるもので、それは社会や存在が抜本的になる、すなわち、その根本を掴むときにだけ始まるものだ。しかし、この根本とは人間それ自身なのである。
The social game has a deeper double meaning — that it is played not only in a society as its outward bearer but that with its help people actually play society.
Georg Simmel
社会的ゲーム(Gesellschaftsspiel)には、より深い二重の意味がある。それは単に社会において表向きの担い手として果たされるのみならず、その助けによって人々が実際に社会というものを演じるということである。
I understand the task of sociology to be description and determination of the historical-psychological origin of those forms in which interactions take place between human beings.
Georg Simmel
社会学の課題というのは、人間同士の相互作用が行われる形態の歴史的・心理学的起源を記述し、規定することだと私は理解している。
Every social occurrence as such, consists of an interaction between individuals. In other words, each individual is at the same time an active and a passive agent in a transaction. In case of superiority and inferiority, however, the relation assumes the appearance of a one-sided operation; the one party appears to exert, while the other seems merely to receive an influence.
Georg Simmel
あらゆる社会的事象というのは、個人間の相互作用によって成り立っているものだ。つまり各個人は取引において能動的であると同時に受動的な存在なのである。しかし優劣がある場合には、関係は一方的な操作の様相を呈してくる。一方は影響力を行使しているように見え、他方は影響力を受けているようにしか見えないのだ。
If wandering is the liberation from every given point in space, and thus the conceptional opposite to fixation at such a point, the sociological form of the "stranger" presents the unity, as it were, of these two characteristics.
Georg Simmel
もし放浪というのが、空間におけるあらゆる所与の点からの解放であり、またしたがってそのような点への固着と概念的な対極を成すのであるなら、「よそ者」の社会学的形態は、いわばそれら二つの特徴の統合を意味するのだと言えるだろう。
When I made my theoretical model, I could not have guessed that people would try to realise it with Molotov cocktails.
Theodor Adorno
私が理論的なモデルを構築したときには、人々が火炎瓶でそれを実現しようと目論むなどとは想像だにしていなかったものだ。
Advancing bourgeois society liquidates memory, time, recollection as irrational leftovers of the past.
Theodor Adorno
ブルジョア社会の進展は、過去の不合理な残滓として記憶、時間、想起を一掃してしまうのである。
The blessing that the market does not ask about birth is paid for in the exchange society by the fact that the possibilities conferred by birth are molded to fit the production of goods that can be bought on the market.
Theodor Adorno
市場が出自を問わないということの恩恵は、出自によって授けられた可能性が市場で購入されるだろう商品の生産に適合するように形作られるという事実によって、交換社会において報いを得るのである。
In the end, glorification of splendid underdogs is nothing other than the glorification of the splendid system that makes them so.
Theodor Adorno
結局のところ、虐げられた者たちの立派な姿を賛美することは、彼らをそうさせたところの立派なシステムの賛美に他ならないものだ。
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